June 30 - July 4, 2025
Kaunas (Lithuania)
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Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The explosive marketization, growing legitimacy and global diffusion of practices such as yoga, meditation and spiritual couching, among many other forms of new and/or contemporary spiritualities, deeply characterize the changing religious and spiritual landscape of many countries across the globe. In North America as well as Europe, next to most urbanized areas of the world, the prevalence of yoga classes, holistic workshops and spiritual coaching trainings testify to a consolidating trend in life-style choices, self-care practices and discourses socially organized around a few defining features: (a) the search for a direct access to the sacred, often through the means of the body and largely unmediated by traditional religious authorities; (b) a focus on the individual’s inner self, whose authenticity, in the eyes of practitioners, surpasses that of any tradition although it can freely borrow from all; (c) and the progressive merging of the therapeutic and religious registers in the name of well-being, self-care and self-realization. As several commentators have underlined, “The religious resources and practices gathered under the umbrella term of “spirituality” are often redesigned to meet the individual’s goals of leading a “good life”, maximizing potential, and focusing on subjectivity” (Mossière 2022, 6).Résumé de la session:
La commercialisation explosive, la légitimité croissante et la diffusion mondiale de pratiques telles que le yoga, la méditation et l'accompagnement spirituel, parmi de nombreuses autres formes de spiritualités nouvelles et/ou contemporaines, caractérisent profondément le paysage religieux et spirituel changeant de nombreux pays à travers le monde. En Amérique du Nord et en Europe, à côté de la plupart des zones urbanisées du monde, la prévalence des cours de yoga, des ateliers holistiques et des formations de coaching spirituel témoigne d'une tendance à la consolidation des choix de style de vie, des pratiques de soins personnels et des discours socialement organisés autour de quelques caractéristiques déterminantes : (a) la recherche d'un accès direct au sacré, souvent par le biais du corps et sans médiation des autorités religieuses traditionnelles ; (b) l'accent mis sur l'intériorité de l'individu, dont l'authenticité, aux yeux des praticiens, dépasse celle de toute tradition, même si elle peut librement emprunter à toutes ; (c) et la fusion progressive des registres thérapeutique et religieux au nom du bien-être, du soin de soi et de la réalisation de soi.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
This focuses on the application of discourse theoretical- and analytic perspectives and approaches in the sociology of religion. It departs from the contention that ongoing processes of religious change, like all processes of social change, include significant ideational and discursive components, and that social changes often are “discourse-driven” to a significant degree. It also departs from the contention that a more sustained focus on the social function of discourse would provide a valuable supplement and, in some cases, even a corrective to some of the most widely established theoretical perspectives and approaches in the sub-field. The session welcomes papers on any theme relevant to the main topic of the session. Papers can, for example, focus on how discourse theory can supplement current theorizing in the sociology of religion or be applied as part of different types of empirical researchRésumé de la session:
Il se concentre sur l'application de perspectives et d'approches théoriques et analytiques du discours dans la sociologie de la religion. Il part de l'idée que les processus de changement religieux en cours, comme tous les processus de changement social, comprennent des composantes idéationnelles et discursives significatives, et que les changements sociaux sont souvent « guidés par le discours » dans une large mesure. Elle s'écarte également de l'idée qu'une attention plus soutenue sur la fonction sociale du discours apporterait un complément précieux et, dans certains cas, même une correction à certaines des perspectives et approches théoriques les plus largement établies dans le sous-domaine. La session accueille des communications sur tout thème en rapport avec le sujet principal de la session. Les communications peuvent, par exemple, se concentrer sur la manière dont la théorie du discours peut compléter la théorisation actuelle en sociologie de la religion ou être appliquée dans le cadre de différents types de recherche empirique.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The religious field in Latin America has long been characterized by mobility, transit and nomadism.Résumé de la session:
Le champ religieux en Amérique Latine se caractérise depuis longtemps par la mobilité,Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
This section looks at the religious constraints on the agency of LGBTQIA+ believers. Religious constraints refer to religion as a social fact and the work of interpreting texts and the institutional organization of religious groups. The notion of intersectionality, established by Crenshaw and refined by Bilge explores how the experience of believers is influenced by several aspects of their identity, such as social class, gender, race or sexuality.Résumé de la session:
Cette section examine les contraintes religieuses qui pèsent sur l'action des croyants LGBTQIA+. Les contraintes religieuses font référence à la religion en tant que fait social, au travail d'interprétation des textes et à l'organisation institutionnelle des groupes religieux. La notion d'intersectionnalité, établie par Crenshaw et affinée par Bilge, explore la manière dont l'expérience des croyants est influencée par plusieurs aspects de leur identité, tels que la classe sociale, le genre, la race ou la sexualité.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Congregations, i.e. local religious groups, are not only the backbone of religious communities and drivers of religious developments, but often also important social actors, especially in times of crisis. In congregations, people come together to practise their faith and engage in a variety of ways - both in relation to their own community and the wider social sphere. Against the backdrop of ongoing secularization processes, European sociology of religion in recent decades has mainly focused either on the major trends in religious development from a macro perspective or on individual religiosity from a micro perspective, while the meso level of congregations has remained underexposed. This has changed in recent years, and congregations - and aspects such as their activities, organization, membership structure, leadership, theological attitudes, spatial situation, interreligious and social engagement - have (again) come more into focus. The session is interested in contributions that deal with local religious groups of all religions from a religion-specific or comparative perspective and examine them empirically using quantitative or qualitative methods.Résumé de la session:
Recherche actuelle sur les congrégations en tant qu'acteurs religieux et sociauxSession Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The session is proposed as part of COST CA20107 “Connecting Theory and Practical Issues of Migration and Religious Diversity”Résumé de la session:
La session est proposée dans le cadre de COST CA20107 « Connecting Theory and Practical Issues of Migration and Religious Diversity » (Connecter la théorie et les questions pratiques de la migration et de la diversité religieuse)Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Social polarisation has many manifestations and causes. Political, economic, ethnic, cultural and other divisions are present to varying degrees in all societies. In many countries, different kinds of polarisation are on the rise. The post-communist countries of Central and Eastern Europe are no exception to this rule. An essential question is what role, if any, religion plays in these processes. Is religion itself part of the social cleavages? Is religion itself a polarising factor, a source of conflict, or, on the contrary, does it have an integrating effect? Is the division between different denominations and religious communities or rather between the religious and non-religious parts of society dominant? Is religion linked directly or indirectly to other social cleavages? Does religion play a role in deepening social polarization or does it work against them? How does the role and influence of religion vary in different sub-areas of society? How has the role of religion in social polarisation changed in recent decades?Résumé de la session:
La polarisation sociale a de nombreuses manifestations et causes. Les divisions politiques, économiques, ethniques, culturelles et autres sont présentes à des degrés divers dans toutes les sociétés. Dans de nombreux pays, différents types de polarisation sont en augmentation. Les pays post-communistes d'Europe centrale et orientale ne font pas exception à la règle. Une question essentielle est de savoir quel rôle la religion joue, le cas échéant, dans ces processus. La religion fait-elle partie des clivages sociaux ? La religion est-elle un facteur de polarisation, une source de conflit ou, au contraire, a-t-elle un effet intégrateur ? La division entre les différentes confessions et communautés religieuses ou plutôt entre les parties religieuses et non religieuses de la société est-elle dominante ? La religion est-elle liée directement ou indirectement à d'autres clivages sociaux ? La religion joue-t-elle un rôle dans l'approfondissement de la polarisation sociale ou s'y oppose-t-elle ? Comment le rôle et l'influence de la religion varient-ils dans les différents secteurs de la société ? Comment le rôle de la religion dans la polarisation sociale a-t-il évolué au cours des dernières décennies ?Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
What role does religious stigma play in the socio-economic situation in France today? To explain existing inequalities, the literature has traditionally focused on individual characteristics such as social position and background, but also on gender and migration origin (Meurs & Pailhé, 2008; Meurs et al., 2006; Li & Heath, 2016; Catching Up?, 2018). These studies reveal that certain groups from ethno-racial minorities, particularly the descendants of African, North African, and Turkish immigrants, are among the most exposed to socio-economic penalties, regardless of their social background. Interestingly, it is within these groups that religiosity is most expressive (Primon & Simon, 2020). Given these findings and in response to the diversification of the religious landscape in European countries, research increasingly focuses on social inequalities based on religion (Adida et al., 2010; Connor & Koenig, 2015; Heath & Martin, 2013). These studies suggest the existence of stigmatizing mechanisms that particularly penalize the educational level, occupational status, and professional qualifications of Muslims. However, although Islamophobia is linked to colonial, migratory, gender, and class issues (Galonnier, 2019), research in France that robustly measures and characterizes its socio-economic impacts remains scarce, partly due to a lack of data. This is the objective of this work, which will rely on data from the Trajectories and Origins 2 survey (Ined-Insee, 2019-2020). This survey, with its variety of questions allowing individuals to report their experiences and perceptions of discrimination, is particularly relevant. On the one hand, it enables the exploration of multiple measures of religious stigma, ranging from objective (situational) and subjective discrimination to racial discrimination, as perceived and reported by the respondents. On the other hand, it enriches these analyses with indirect variables of discrimination, which are rarely measured, such as wearing a religious symbol that makes religious belief visible. By allowing the effects of this mechanism to vary depending on religion (Christian or Muslim), multivariate analyses offer a detailed understanding of the multidimensional influence of discrimination and religious markers on employment outcomes, which are also measured in a complex mannerRésumé de la session:
Quel rôle joue le stigmate religieux sur la situation socioéconomique, en France, aujourd’hui ? Afin d’expliquer les inégalités existantes, la littérature a traditionnellement mis l’accent sur les caractéristiques individuelles comme la position et l’origine sociale, mais aussi le genre et l’origine migratoire (Meurs & Pailhé, 2008 ; Meurs et al., 2006 ; Li & Heath, 2016 ; Catching Up?, 2018). Ces études révèlent que certains groupes d’individus issus de minorités ethno-raciales, notamment les descendants d’immigrés africains, maghrébins et turcs figurent parmi les plus exposés aux pénalités socio-économiques indépendamment de leur origine sociale. Or c’est parmi ces groupes que la religiosité est la plus expressive (Primon & Simon, 2020). Sous l’évidence de ces résultats et en réponse à la diversification du paysage religieux dans les pays européens, les recherches se penchent de plus en plus sur les inégalités sociales selon le rapport à la religion (Adida et al., 2010 ; Connor & Koenig, 2015 ; Heath & Martin, 2013). Elles suggèrent l’existence de mécanismes stigmatisants qui pénalisent le niveau d’instruction, le statut professionnel et la qualification professionnelle des musulmans. Pourtant, si derrière l’islamophobie se cachent des enjeux coloniaux, migratoires, de genre et de mépris de classe (Galonnier, 2019), les recherches en France qui s’attachent à mesurer et à caractériser de manière robuste ses impacts socioéconomiques demeurent rares, en partie à cause d’un manque de données. Tel est l’objectif de ce travail, qui pour y parvenir va s’appuyer sur les données de l’enquête Trajectoires et origines 2 (Ined-Insee, 2019-2020). Cette enquête, qui possède une diversité de questions permettant aux individus de déclarer leurs expériences et sentiments de discrimination, est particulièrement pertinente. D’une part, elle permet d’explorer plusieurs mesures du stigmate religieux, allant des discriminations objectives (situationnelles) et subjectives aux discriminations raciales, telles qu’elles sont perçues et déclarées par les enquêtés. De l’autre, elle enrichit ces analyses grâce aux variables indirectes de discrimination, assez rarement mesurées, comme le port d’un signe religieux qui rend la croyance religieuse visible. En autorisant que les effets de ce mécanisme varient selon la religion (chrétienne ou musulmane), les analyses multivariées permettent de cerner finement l’influence pluridimensionnelle des discriminations ainsi que des marqueurs religieux sur la situation vis-à-vis de l’emploi, également mesurée de manière multidimensionnelle.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The ‘return’ of religion in Europe since the end of the twentieth century is largely due to population movements The arrival of migrants with practices and beliefs distinct from those of their host countries has encouraged a pluralisation of belief and the development of religious communities and organisations that were previously marginal or non-existent. Immigration from Southern Europe to the Protestant North, more recent immigration from the East to the West of the continent) and the growing flow of immigrants from Islamic countries have had a significant impact on increasing religious diversity within the continent. At the same time, many political forces (including populist ones) have (re)invested in religion, presented as a factor of cohesion in host societies and used as a reason to exclude any identity, culture or belief that departs from this cultural referent. The use of religious arguments is rising in tandem with the growing success of these parties in local, national and European elections, as shown by the recent success of the AfDIt tends thus to become a strong (in some cases central) element in the ideology of these radical forces.Résumé de la session:
Le « retour » du religieux qui s’observe depuis la fin du XXe siècle en Europe trouve largement son origine dans les mouvements de population. L’arrivée de migrants aux pratiques et croyances distinctes de celles des pays d’accueil a favorisé une pluralisation du croire et le développement de communautés et organisations religieuses jusqu’alors marginales ou inexistantes. L’immigration du Sud de l’Europe vers le Nord protestant, celle plus récente de l’Est vers l’Ouest du continent), et le flux croissant d’immigrants en provenance de pays islamiques ont eu un impact significatif sur le renforcement la diversité religieuse au sein du continent. Parallèlement, de nombreux partis politiques, notamment populistes, ont (ré)investi le religieux, présenté comme facteur de cohésion des sociétés d’accueil et utilisé comme motif d’exclusion de toute identité, culture ou croyance qui s’éloigneraient de ce référent cultu(r)el. La mobilisation de l’argumentaire religieux croît parallèlement au succès grandissant de ces partis aux élections locales, nationales comme européennes, comme le montre notamment le succès récent de l’AfD. Il tend ainsi à devenir un élément important, parfois central, de l’idéologie de ces forces radicales.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The regulation of religious diversity by nation states and its implications for Muslim minorities’ unfolding of religious practice has received much scholarly attention.Résumé de la session:
La réglementation de la diversité religieuse par les États-nations et ses implications pour l'épanouissement de la pratique religieuse des minorités musulmanes ont fait l'objet d'une grande attention de la part des chercheurs. Dans le contexte de l'Allemagne, le vice-chancelier Robert Habeck a rappelé aux musulmans leur responsabilité de « se distancer clairement de l'antisémitisme afin de ne pas porter atteinte à leur droit à la tolérance » dans un discours politique prononcé après les attaques du 7 octobre contre Israël. Une telle formulation réitère l'idée que les musulmans n'appartiennent pas inconditionnellement à l'État-nation libéral et laïc et suscite l'attente que les musulmans gèrent leur communauté et s'abstiennent de toute formulation antisémite. Dans le cas contraire, les musulmans porteraient atteinte à leur droit à la tolérance. Si la critique de Habeck à l'égard des actes et des propos antisémites est justifiée, il n'en demeure pas moins qu'il est virtuellement impossible pour les musulmans de contrôler les auteurs de ces actes. Toutefois, en exigeant des musulmans des choses aussi impossibles, il met en péril leurs droits et leur protection, que l'État devrait garantir inconditionnellement contre les expressions islamophobes et les actes criminels. Les islamophobes peuvent interpréter ses propos comme une autorisation d'attaquer les musulmans.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
It has been several decades since Norbert Elias and Philippe Ariès diagnosed the problem of alienation, medicalization, and marginalization of death. A process that was once public and natural, often accompanied by religious rituals, has now become terrifying, unwanted, and even ugly. In response to this diagnosis, various solutions were introduced in the Western world to help people cope with loss and suffering. One of the most significant developments was the creation of hospices, which brought a humanistic approach and patient-centered care into the highly medicalized and secular realm of illness, death, and dying.Résumé de la session:
Plusieurs décennies se sont écoulées depuis que Norbert Elias et Philippe Ariès ont diagnostiqué le problème de l'aliénation, de la médicalisation et de la marginalisation de la mort. Un processus qui était autrefois public et naturel, souvent accompagné de rituels religieux, est devenu terrifiant, indésirable et même laid. En réponse à ce diagnostic, diverses solutions ont été introduites dans le monde occidental pour aider les gens à faire face à la perte et à la souffrance. L'une des évolutions les plus significatives a été la création des hospices, qui ont introduit une approche humaniste et des soins centrés sur le patient dans le domaine hautement médicalisé et séculaire de la maladie, de la mort et du décès.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
This session aims to bring together papers that address the activism of religious actors in the political sphere within democratic societies. The goal is to promote discussions about the impacts of religious individuals' participation in institutional political spaces, as well as their personal and denominational motivations. It is important to understand how democratic rules and secular principles intertwine with the strategies and movements of religious actors in secularized democratic societies. Topics for this session include, among others: 1) Political activism of religious actors; 2) Religious actions in parliaments, the executive, and/or the judiciary; 3) Support and/or rejection of religious leaders towards non-religious candidates; 4) Religious demands to elected governments; 5) Religious events and movements advocating for theological/doctrinal causes; 6) The relationship of religious actors with political parties; 7) Analysis of theological narratives (good vs. evil) transposed into institutional political spaces; 8) Religious actors' positions in political debates on gender issues.Résumé de la session:
Cette session vise à rassembler des articles qui abordent l'activisme des acteurs religieux dans la sphère politique au sein des sociétés démocratiques. L'objectif est de promouvoir les discussions sur les impacts de la participation des individus religieux aux espaces politiques institutionnels, ainsi que sur leurs motivations personnelles et confessionnelles. Il est important de comprendre comment les règles démocratiques et les principes laïcs s’entrelacent avec les stratégies et les mouvements des acteurs religieux dans les sociétés démocratiques laïcisées. Les sujets de cette session comprennent, entre autres : 1) L'activisme politique des acteurs religieux ; 2) Actions religieuses dans les parlements, l'exécutif et/ou le judiciaire ; 3) Soutien et/ou rejet des chefs religieux envers des candidats non religieux ; 4) Revendications religieuses auprès des gouvernements élus ; 5) Événements religieux et mouvements défendant des causes théologiques/doctrinales ; 6) La relation des acteurs religieux avec les partis politiques ; 7) Analyse des récits théologiques (bien contre mal) transposés dans les espaces politiques institutionnels ; 8) Positions des acteurs religieux dans les débats politiques sur les questions de genre.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The need to 'decolonise' the study of religion has so far been raised mainly within the European and, more generally, 'Western' context. However, we increasingly hear appeals to include a broader variety of colonial and imperial contexts in the study of religion. While the focus of this session will be on Eastern Europe and Russia, for comparative purposes it can expand its scope to include China, India and other 'non-Western' countries, possibly as both colonisers or decolonised. Can we justifiably consider these contexts as 'colonial' or 'post-colonial'? How distinctive are these contexts when compared to their 'Western' counterparts? What can these perspectives reveal in terms of the conceptual, methodological, ethical, and practical aspects of scholarship focused on religion? What do we need to 'decolonise' and how? How do the debates on colonial legacies and decolonisation reflect power relations and politics within and outside the academic study of religion?Résumé de la session:
La nécessité de «décoloniser» l'étude de la religion a jusqu'à présent été soulevée principalement dans le contexte européen et, plus généralement,Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Migration and Muslim Population:Résumé de la session:
Migration et population musulmane :Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Several studies have focused on migrants' claims for asylum on the basis of international protection, both at the UN and at the European level. Lawyers, political scientists, sociologists and other social scientists have contributed to the analysis of this phenomenon.Résumé de la session:
Plusieurs études ont porté sur les demandes d'asile des migrants en lien avec la protection internationale, tant au niveau des Nations unies qu'au niveau européen. Des juristes, des politologues, des sociologues et d'autres spécialistes des sciences sociales ont contribué à l'analyse de ce phénomène.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The session explores the conflict between religion(s) and authoritarian and post-authoritarian states in East Asia through case studies from Japan and Taiwan. In some cases, conflict is also connected with migration. Two case studies concern the Buddhist movement Soka Gakkai in different contexts: Japan during World War II and Taiwan in the Martial Law period. In Japan, the conflict was due to Soka Gakkai’s opposition to militarism: its founder died in jail and its second President was also incarcerated. In post-War Taiwan, the conflict was due to the presence of Japanese among members and suspects that Soka Gakkai may be pro-China because of its third President, Daisaku Ikeda’s, visits to Beijing as part of its peace tours. The case will be compared to one where conflict was largely due to migration, i.e., the repression of the salvationist Chinese new religious movement Yiguandao in authoritarian Taiwan in the 1950s and 1960s after tens of thousands of members moved there from Mainland China. The third case study concerns the persistence of a hostile attitude towards non-conventional minority spiritual groups in Taiwan during its post-authoritarian period. It focuses on the crackdown targeting several spiritual movements that happened in 1996 and the case of Tai Ji Men, a Qigong and martial arts group whose conflict with the Taiwanese state, centered on tax issues, persists to this very day.Résumé de la session:
Cette session explore les conflits entre les religions et les États autoritaires et post-autoritaires en Asie de l'Est à travers des études de cas au Japon et à Taïwan. Dans certains cas, le conflit est également lié à la migration. Deux études de cas concernent le mouvement bouddhiste Soka Gakkai dans des contextes différents : le Japon pendant la Seconde Guerre mondiale et Taïwan pendant la période de la loi martiale. Au Japon, le conflit était dû à l'opposition de la Soka Gakkai au militarisme : son fondateur est mort en prison et son deuxième président a également été incarcéré. À Taïwan, après la guerre, le conflit a été dû à la présence de Japonais parmi les membres et aux soupçons selon lesquels la Soka Gakkai pourrait être favorable à la Chine en raison des visites de son troisième président, Daisaku Ikeda, à Pékin dans le cadre de ses tournées pour la paix. Ce cas sera comparé à un autre où le conflit était largement dû à la migration, à savoir la répression du nouveau mouvement religieux chinois Yiguandao à Taïwan dans les années 1950 et 1960 après que des dizaines de milliers de membres aient quitté la Chine continentale pour s'y installer. La troisième étude de cas concerne la persistance d'une attitude hostile à l'égard des groupes spirituels minoritaires non conventionnels à Taïwan pendant la période post-autoritaire. Elle se concentre sur la répression de plusieurs mouvements spirituels en 1996 et sur le cas de Tai Ji Men, un groupe de qigong et d'arts martiaux dont le conflit avec l'État taïwanais, centré sur des questions fiscales, persiste encore aujourd'hui.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Religious Education in a Time of CrisisRésumé de la session:
L'enseignement religieux en temps de criseSession Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
This session analyzes the effect of remittances on income inequality, as assessed by the Gini index, specifically during the unfavorable external shocks of the 2008 global financial crisis and the Covid-19 outbreak in the Western Balkan countries. Data underscore the precarious economic advancement of many nations by exacerbating income inequality over the prolonged transition. Nevertheless, migrants' remittances continued to be a substantial source of foreign revenue in the Western Balkan nations. The empirical findings revealed a U-shaped correlation between remittances and inequality in the Western Balkan countries, indicating that remittances have exacerbated inequality. Simultaneously, the linear correlation between remittances and inequality illustrated the detrimental effect of remittances on inequality. Furthermore, we discovered that remittances substantially mitigated inequality during the Covid-19 pandemic crisis, functioning as a shock absorber in adverse conditions; nevertheless, remittances exhibited a non-significant yet positive effect on inequality during the recent global financial crisis.Résumé de la session:
Cet article examine l'impact des envois de fonds sur l'inégalité des revenus, tel qu'évalué par l'indice de Gini, notamment pendant les chocs externes défavorables de la crise financière mondiale de 2008 et de l'épidémie de Covid-19 dans les pays des Balkans occidentaux. Les données mettent en évidence la progression économique précaire de nombreux pays en exacerbant l'inégalité des revenus tout au long de la transition prolongée. Cependant, les transferts d'argent des migrants ont continué d'être une source substantielle de revenus étrangers dans les nations des Balkans occidentaux. Les résultats empiriques ont mis en évidence une corrélation en forme de U entre les envois de fonds et l'inégalité dans les pays des Balkans occidentaux, suggérant que les envois de fonds ont exacerbé l'inégalité. De manière concomitante, la corrélation linéaire entre les envois de fonds et l'inégalité a mis en évidence l'effet préjudiciable des envois de fonds sur l'inégalité. De plus, nous avons constaté que les envois de fonds ont considérablement atténué l'inégalité pendant la crise de la pandémie de Covid-19, agissant comme un amortisseur en cas de conditions défavorables ; cependant, les envois de fonds ont montré un effet non significatif mais positif sur l'inégalité lors de la récente crise financière mondiale.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Much has already been written about the role of religion in political violence and the political uses of religious speech and elements in the framing of political stances (Adamczyk & LaFree, 2019). It has been widely shown that religions can be weaponized to structure hate speech with political benefits to specific actors, in particular on the right side of the political field. So is the case of illiberal turns, or conservative backlashes regarding sexogeneric rights (Ayoub & Paternotte, 2014 ; Kuhar & Paternotte, 2018). If words, slogans and ideas do tend to get internationalized, so are strategies. Behind what could be thus considered as “migrant ideas”, stand organizations and actors. A recent line of research has thus underlined the existence of direct or indirect cooperation between religious actors and political ones at regional or supranational levels, be that within international institutions (as the ONU or the OAS) (Carrette & Miall, 2017 ; Baumgart-Ochse & Wolf, 2018; Trigeaud, 2022), or specific organizations (as the CIPVF or the FRC), religious groups acting here as “transnational religious networks” (Hurd, 2015). Finally, the use of religious framing by political actors and religious ones can be seen as a means to include believers in the democratic arena (Habermas, 2008). It can also be regarded as a trap, using democracy to impose a reasoning whose foundational legitimacy resides out of the actual world (Stavo-Debauge, 2012).Résumé de la session:
Beaucoup a déjà été écrit sur la relation entre religion et violence politique ainsi qu’à propos des usages politiques du discours et des éléments religieux dans le cadrage des oppositions politiques (Adamczyk et LaFree, 2019). Il a été amplement démontré que les religions peuvent être utilisées comme armes pour structurer le discours de haine dans le but d’obtenir des avantages politiques, électoraux notamment, en particulier du côté droit du champ politique. C'est le cas des virages illibéraux, ou des réactions conservatrices concernant les droits sexogénériques (Ayoub & Paternotte, 2014 ; Kuhar et Paternotte, 2018). Si les idées s’internationalisent, les stratégies aussi. Derrière ce que l'on pourrait ainsi considérer comme des « idées migrantes », se trouvent des organisations et des acteurs. Une voie de recherche récente a ainsi souligné l'existence d'une coopération directe ou indirecte, entre les acteurs religieux et politiques au niveau régional ou supranational - que ce soit au sein d’institutions internationales (comme l’ONU, l’OAS, etc.) (Carrette & Miall, 2017 ; Baumgart-Ochse & Wolf, 2018, Trigeaud, 2022) ou d’organisations ad hoc (comme le CIPVF ou le FRC), les groupes religieux agissant en tant que « réseaux religieux transnationaux » (Hurd, 2015). Enfin, l'utilisation du cadrage religieux par les acteurs politiques peut être considérée comme un moyen d'inclure les croyants dans l'arène démocratique (Habermas, 2008). Elle peut aussi être considérée comme un piège, utilisant la démocratie pour imposer un raisonnement dont la légitimité fondamentale réside en dehors du monde réel (Stavo-Debauge, 2012).Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
This session will explore the emotional politics surrounding religious groups in the context of migration, focusing on how these communities navigate complex emotional landscapes shaped by their experiences, media representations, and the affective geographies they inhabit. As migration increasingly reshapes the dynamics of cultural identity and religious expression, the emotional geographies—how spaces, places, and connections evoke and mediate feelings—become central to understanding how religious groups form and maintain their identities. The narratives constructed around these groups can profoundly impact both the perception of community cohesion and sense of belonging.Résumé de la session:
Cette session explorera les dynamiques émotionnelles entourant les groupes religieux dans le contexte de la migration, en se concentrant sur la manière dont ces communautés naviguent à travers des paysages émotionnels complexes façonnés par leurs expériences, les représentations médiatiques et les géographies affectives qu'elles habitent. Alors que la migration redéfinit de plus en plus les dynamiques d'identité culturelle et d'expression religieuse, les géographies émotionnelles — la façon dont les espaces, lieux et connexions évoquent et médiatisent les sentiments — deviennent centrales pour comprendre comment les groupes religieux forment et maintiennent leurs identités. Les récits construits autour de ces groupes peuvent avoir un impact profond sur la perception de la cohésion communautaire et du sentiment d'appartenance.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Endogenous religions on the political scene in West AfricaRésumé de la session:
Religions endogènes sur la scène politique en Afrique de l’OuestSession Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Visualizing conflicts and apocalypses. Religion and visual arts in a Polarized WorldRésumé de la session:
Visualiser les conflits et les apocalypses. Religion et arts visuels dans un monde polariséSession Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Faith-based organisations have become important points of contact for migrants and refugees in local societies in Europe. They have different roles depending on the welfare and migration policies in their countries. They can be a last refuge, offer humanitarian aid or act as a critical voice for the rights of people with migration background and for refugees contributing to social change and/or social cohesion. Due to the ongoing crises and wars, the work of faith-based actors with migrants and refugees has become more comprehensive and visible all over the continent. This panel aims at bringing together research about faith-based initiatives at the grassroot level in different regions in Europe. We have a special interest in processes of liquidization, i.e., when religious organizations transcend their original boundaries. How do religious traditions impact their practice, even in a more secular environment?Résumé de la session:
Les organisations confessionnelles sont devenues des points de contact importants pour les migrants et les réfugiés dans les sociétés locales en Europe. Elles jouent plusieurs rôles en fonction des politiques d'aide sociale et d'immigration de leur pays. Elles peuvent être un dernier refuge, offrir une aide humanitaire ou agir comme une voix critique pour les droits des personnes issues de l'immigration et des réfugiés, contribuant ainsi au changement social et/ou à la cohésion sociale. En raison des crises et des guerres en cours, le travail des acteurs confessionnels avec les migrants et les réfugiés est devenu plus complet et plus visible sur l'ensemble du continent. Ce panel vise à rassembler des recherches sur les initiatives religieuses au niveau local dans différentes régions d'Europe. Nous nous intéressons particulièrement aux processus de liquidation, c'est-à-dire lorsque les organisations religieuses dépassent leurs frontières d'origine. Comment les traditions religieuses influencent-elles leur pratique, même dans un environnement plus séculier ?Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Since the release of Pope Francis’ encyclical “Laudato Si” (2015) the relationship between religion and ecology has received rising attention in the public sphere. The interest in spirituality and the main religious texts is also a frequent characteristic of ecologist collaborative militancy, attempting to go beyond social polarization. We are witnessing a transformation of the religious and spiritual field around ecological concerns. Ecological commitment is transforming the relationship to religious issues in our societies, while being driven mainly by citizens who are religiously unaffiliated. This thematic session will discuss the ongoing cultural transformations around environmentalism and religion in three major dimensions:Résumé de la session:
Depuis la sortie de l'encyclique « Laudato Si » (2015) du pape François, la relation entre religion et écologie fait l'objet d'une attention croissante dans le débat publique. L'intérêt pour la spiritualité et les grands récits religieux est également une caractéristique fréquente du militantisme écologiste et collaborative tentant de dépasser la polarisation sociale. Nous assistons à une transformation du champ religieux et spirituel autour des préoccupations écologiques. Bien que porté principalement par des individus non affiliés à une confession, l'engagement écologique transforme les rapport aux religieux dans nos sociétés. Cette session thématique examinera les transformations culturelles en cours autour des questions environnementales et du religieux sur trois grandes dimensions :Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The current culture war in the countries of Western civilization is being waged on various front lines, which find their faithful reflection in the media communication. It is therefore very interesting to examine the current conservative-liberal conflict on media samples. This makes it possible to observe how both parties perceive each other, frame each other, label each other, how they argue, what attribution processes take place in them and how they judge each other. These labels/attributions/arguments are particularly clearly outlined against the background of current moral dilemmas reflecting the conflict between the Christian value system and progressive ideology. We invite researchers reflecting on the front lines of the current cultural and ethical conflict in traditional and digital media to our section.Résumé de la session:
La guerre culturelle actuelle dans les pays de civilisation occidentale se déroule sur différentes lignes de front, qui trouvent leur fidèle reflet dans la communication médiatique. Il est donc très intéressant d'examiner le conflit actuel entre conservateurs et libéraux à l'aide d'échantillons de médias. Cela permet d'observer comment les deux parties se perçoivent, se cadrent, s'étiquettent, comment elles argumentent, quels processus d'attribution s'y déroulent et comment elles se jugent mutuellement. Ces étiquettes/attributions/arguments sont particulièrement clairement décrits dans le contexte des dilemmes moraux actuels reflétant le conflit entre le système de valeurs chrétiennes et l'idéologie progressiste. Nous invitons les chercheurs qui réfléchissent aux premières lignes du conflit culturel et éthique actuel dans les médias traditionnels et numériques à notre section.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The question of how to symbolize collective identities in an age marked by both nationalist fervor and diversity politics has dominated public debates and highlighted the political role of religion. In this context, religious heritage has become an increasingly dominant frame through which to fashion belonging, cultural continuity and ideas of home. At the same time, valorizations of religious heritage are sometimes linked to fears over cultural loss, the erosion of taken-for-granted life-worlds, leading to nostalgia but also claims to cultural precedence and nativist supremacy against the background of migration and globalization. In this panel, we ask: what happens when religion is less and less understood in terms of practice and belief and more and more framed as the heritage of ethnic groups, nations and civilizations? We welcome case studies from across the world that seek to theorize religious heritage as complementary or alternatives to narratives of secularization.Résumé de la session:
La question de savoir comment symboliser les identités collectives à une époque marquée à la fois par la ferveur nationaliste et la politique de la diversité a dominé les débats publics et mis en lumière le rôle politique de la religion. Dans ce contexte, le patrimoine religieux est devenu un cadre de plus en plus dominant pour façonner l'appartenance, la continuité culturelle et l'idée de patrie. Dans le même temps, la valorisation du patrimoine religieux est parfois liée à des craintes de perte culturelle, à l'érosion de mondes de vie considérés comme acquis, ce qui conduit à la nostalgie, mais aussi à des revendications de préséance culturelle et de suprématie nativiste dans le contexte de la migration et de la mondialisation. Dans ce panel, nous posons la question suivante : que se passe-t-il lorsque la religion est de moins en moins comprise en termes de pratiques et de croyances et qu'elle est de plus en plus considérée comme l'héritage de groupes ethniques, de nations et de civilisations ? Nous accueillons des études de cas du monde entier qui cherchent à théoriser l'héritage religieux en tant que complément ou alternative aux récits de la sécularisation.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
In many liberal democracies, public institutions run by the state are confronted with potentially conflicting claims regarding the implementation of substantial versus procedural liberalism. Claims for substantial liberalism pertain, for example, to women’s rights and the non-discrimination of LGBTQ, while claims for procedural liberalism broadly rely on the value of individual self-determination, which also encompasses religious accommodation. These claims for religious accommodation can, however, conflict with the values of substantial liberalism.Résumé de la session:
Dans de nombreuses démocraties libérales, les institutions publiques gérées par l'État sont confrontées à des revendications contradictoires sur la mise en œuvre du libéralisme substantiel versus procédural. Les revendications pour le libéralisme substantiel concernent les droits des femmes et la non-discrimination des LGBTQ, tandis que celles pour le libéralisme procédural reposent sur l'autodétermination individuelle, incluant les accommodements religieux. Ces revendications peuvent cependant entrer en conflit avec les valeurs du libéralisme substantiel.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The aim of this session is to stimulate debate about theoretical ideas that have a bearing on the sociological study of religion. We welcome contributions from researchers applying both familiar and less familiar traditions of social theory to religious topics.Résumé de la session:
Le but de cette session est de stimuler le débat sur les idées théoriques ayant un impact sur l'étude sociologique de la religion. Nous acceptons les propositions de chercheurs mobilisant des théories connues comme moins connues sur des faits religieux.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
For a long time, the question of socialization in social sciences remained focused on the processes and mechanisms of a child's socialization. The debate between Piaget and Durkheim at the end of the 19th century was one of the first attempts to go beyond the opposition between "individualism" and "holism." However, it was during the 1980s that the "constructivist" approach to socialization emerged, particularly with the publication of Berger and Luckmann's book The Social Construction of Reality. At this point, the distinction between "primary socialization" and "secondary socialization" allowed the concept to move beyond the educational sphere and childhood. Socialization was thus defined as a "construction of the lived world" depending on the professional field, social changes, and other factors. It then became a phenomenon of construction, deconstruction, and reconstruction of identities related to the various spheres of activity that a migrant encounters throughout their life, from their country of origin to resocialization in the new country. This goes beyond the rigid models of a fixed republican assimilationist logic, which is not only non-inclusive but also pushes migrants to the margins of society.Résumé de la session:
Pendant longtemps, la question de la socialisation en sciences sociales est restée centrée sur les processus et mécanismes de la socialisation de l’enfant. Le débat entre Piaget et Durkheim à la fin du 19e siècle est l'un des premiers à tenter de dépasser l’opposition entre « individualisme » et « holisme ». Au cours des années 1980 émerge l’approche « constructiviste » de la socialisation, notamment avec la parution de l’ouvrage de Berger et Luckmann, The Social Construction of Reality. C’est alors que la distinction entre « socialisation primaire » et « socialisation secondaire » permet au concept de s’émanciper du champ scolaire et de l’enfance. La socialisation est ainsi définie comme une « construction du monde vécu » en fonction du champ professionnel, des changements sociaux, etc. Elle devient alors un phénomène de construction, de déconstruction et de reconstruction d’identités liées aux diverses sphères d’activité qu’un migrant rencontre au cours de sa vie, depuis le pays d’origine jusqu’à la resocialisation dans le nouveau pays. Cela va au-delà des modèles rigides d’une logique assimilationniste républicaine figée, qui non seulement n’est pas inclusive, mais pousse également les migrants aux marges de la société.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Religion has moved well outside its traditional boundaries becoming widely used in a variety of communication technologies and forms that can be consumed by religious and nonreligious audiences alike.Résumé de la session:
La religion a largement dépassé ses frontières traditionnelles pour devenir largement utilisée dans une variété de technologies et de formes de communication qui peuvent être consommées par des publics religieux et non religieux.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Politicians around the world are increasingly mobilizing anti-immigrant sentiment to garner political support. At the same time, migrants' religious identity is strongly securitized and results in rhetoric that stereotypes and scapegoats immigrants in Western countries. In the third decade of the XXI century, the politicization of immigration (with strong reference to the religious identity of immigrants) has intensified, spurring nationalist rhetoric, and racial or ethnic discrimination, and resulting in the shift in national migration policies from welcoming immigrants and focus on their integration to the policy of deterring and limiting immigration. Through these practices, conflicts over immigration impact a new structuring divide in Western societies and politics.Résumé de la session:
Partout dans le monde, les hommes politiques mobilisent de plus en plus le sentiment anti-immigrés pour obtenir un soutien politique. Dans le même temps, l'identité religieuse des immigrés est fortement sécurisée et donne lieu à une rhétorique qui stéréotype les immigrés dans les pays occidentaux et en fait des boucs émissaires. Au cours de la troisième décennie du XXIe siècle, la politisation de l'immigration (avec une forte référence à l'identité religieuse des immigrés) s'est intensifiée, stimulant la rhétorique nationaliste et la discrimination raciale ou ethnique, et entraînant le passage des politiques migratoires nationales de l'accueil des immigrés et de l'accent mis sur leur intégration à la politique de dissuasion et de limitation de l'immigration. À travers ces pratiques, les conflits liés à l'immigration ont un impact sur une nouvelle fracture structurante dans les sociétés et les politiques occidentales.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Religion remains a potent force in shaping social activism and change, challenging notions of its increasing privatization in secular societies. This dynamic relationship manifests on two distinct levels: locally, where religious actors address community structures like family and gender roles, and in society, where religious actors advocate freedom of religion and belief, moral values and societal well-being. Religious beliefs and practices serve as powerful motivators for individuals to engage in activism and address social issues, often inspiring transformative actions which challenge secular ideas concerning what constitutes a good society.Résumé de la session:
La religion reste une force puissante dans l'élaboration de l'activisme et du changement social, remettant en question les notions de privatisation croissante dans les sociétés laïques. Cette relation dynamique se manifeste à deux niveaux distincts : au niveau local, lorsque les acteurs religieux s'intéressent aux structures communautaires telles que la famille et les rôles des hommes et des femmes, et au niveau de la société, lorsque les acteurs religieux défendent la liberté de religion et de croyance, les valeurs morales et le bien-être de la société. Les croyances et les pratiques religieuses incitent fortement les individus à s'engager dans l'activisme et à s'attaquer aux problèmes sociaux, inspirant souvent des actions transformatrices qui remettent en question les idées séculières sur ce qui constitue une bonne société.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
While persisting in their symbolic materiality, numerous worship places across the West (and beyond) have recently seen redefined, and sometimes completely changed, their functions due to a complex combination of factors. One is the limited liturgical use that many of these buildings find today in response to dwindling religious membership, declining participation rates and loosening ties to religious and spiritual services. High maintenance and renovation costs, declining levels of volunteering, charitable giving and public financial support are other intervening factors. As a result of these changes, complex entanglements of social, cultural, political and economic forces emerge as features of the power relations that, case by case, the involved social actors, whether religious or not, exert on one another.Résumé de la session:
Tout en conservant leur matérialité symbolique, de nombreux lieux de culte à travers l'Occident ont récemment vu leurs fonctions redéfinies, et parfois complètement modifiées, en raison d'une combinaison complexe de facteurs. L'un d'eux est l'usage liturgique limité que nombre de ces bâtiments trouvent aujourd'hui en réponse à la diminution des effectifs religieux, à la baisse des taux de participation et au relâchement des liens avec les services religieux et spirituels. Les coûts élevés d'entretien et de rénovation, la baisse du bénévolat, des dons caritatifs et du soutien financier public sont d'autres facteurs qui interviennent. À la suite de ces changements, des enchevêtrements complexes de forces sociales, culturelles, politiques et économiques apparaissent comme des caractéristiques des relations de pouvoir que, au cas par cas, les acteurs sociaux impliqués, qu'ils soient religieux ou non, exercent les uns sur les autres. C'est le cas, par exemple, lorsque des églises catholiques, bien que fonctionnant encore comme des lieux de culte, sont utilisées principalement comme des attractions touristiques ou des sites patrimoniaux. Un autre exemple est celui des églises protestantes qui ne sont plus utilisées pour le culte et qui deviennent des points de référence pour les communautés locales, pas nécessairement affiliées à une religion, en leur fournissant un lieu et une expression d'appartenance. Les négociations concernant l'utilisation d'anciens édifices religieux chrétiens par des groupes religieux non chrétiens constituent un autre cas de figure, particulièrement complexe, car elles donnent souvent lieu à des débats intenses et passionnés. Il est également possible que l'édifice perde complètement sa fonction religieuse: c'est le cas, par exemple, lorsque d'anciennes églises et d'autres sites de culte sont transformés en lieux exclusivement culturels, commerciaux ou même à usage privé. Cette session thématique vise à analyser ces transformations et d'autres similaires dans le but de contribuer à une exploration interdisciplinaire de la manière dont les édifices religieux sont réutilisés, adoptés ou adaptés en rassemblant des études de cas provenant de différents contextes géographiques et périodes. Les sujets suggérés incluent, mais ne sont pas limités à: mélange d'utilisations religieuses et séculières; remplacement complet de l'usage religieux par un usage non religieux; le changement de fonction et ses conséquences pour le "religieux"; réglementation juridique concernant l'adaptation ou la réutilisation d'anciens édifices religieux.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Increases in nonreligion across western societies is having far-reaching social effects. This panel explores these effects in various ways. It is sometimes suggested that nonreligion is an absence, but is this so? We conceptualize nonreligion as having positive content as well. But how do the religious and nonreligious differ? Or do they? A large, multi-country survey analyzing the worldviews and practices of the religious and nonreligious attempts to answer these questions. Moving into the social realm, we examine the effects of nonreligion on how people think about death and dying, how they mark the loss of loved ones, and how they manage care at the end of life. Finally, what should we teach about religion in societies that are increasingly religiously diverse, including nonreligious? How is nonreligion included in curricula? What do nonreligious values look like? How do plural and diverse societies craft educational strategies to facilitate living well together?Résumé de la session:
L’augmentation de la non-religion dans les sociétés occidentales a des effets sociaux profonds. Cette table ronde explore ces effets de diverses manières. On suggère parfois que la non-religion est une absence, mais est-ce vraiment le cas ? Nous conceptualisons la non-religion comme ayant également un contenu positif. Mais en quoi les religieux et les non-religieux diffèrent-ils ? Ou bien se ressemblent-ils ? Une vaste enquête multinationale, analysant les visions du monde et les pratiques des religieux et des non-religieux, tente de répondre à ces questions. En abordant le domaine social, nous examinons les effets de la non-religion sur la façon dont les gens pensent à la mort, la manière dont ils marquent la perte d'êtres chers, et comment ils gèrent les soins de fin de vie. Enfin, que devons-nous enseigner au sujet de la religion dans des sociétés de plus en plus diversifiées sur le plan religieux, y compris non religieux ? Comment la non-religion est-elle intégrée dans les programmes éducatifs ? À quoi ressemblent les valeurs non religieuses ? Comment les sociétés plurielles et diversifiées élaborent-elles des stratégies éducatives pour faciliter une coexistence harmonieuse ?Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
This panel investigates nonreligion by looking at places where one may not expect to find it. Community gardens are sites of community formation and terrestrial relations. They offer a site for the exploration of (non)religion, specifically emerging ethical frameworks for being in the world. The experiences of hikers and trekkers also invites us to see the ways people find "awe" in the world, which may or may not have religious significance. Legal debates about social issues, in this case same-sex marriage and reproductive rights, present an opportunity for identifying the positive content of nonreligious imaginaries. And assumptions about the religiosity of refugees obscure the unique challenges for nonreligious migrants which may not always be recognized or understood by receiving organizations. Through these diverse topics, we can see the various ways nonreligion is shaping our current societies.Résumé de la session:
Cette table ronde explore la non-religion en examinant des lieux où l’on ne s’attend pas à la trouver. Les jardins communautaires sont des sites de formation communautaire et de relations terrestres. Ils offrent un cadre pour explorer la (non)religion, en particulier les cadres éthiques émergents liés à l'existence dans le monde. Les expériences des randonneurs et des trekkeurs nous invitent également à voir comment les gens ressentent de l'émerveillement face à la nature, avec ou sans signification religieuse. Les débats juridiques sur des questions sociales, comme le mariage homosexuel et les droits reproductifs, offrent une opportunité d’identifier le contenu positif des imaginaires non religieux. De plus, les suppositions sur la religiosité des réfugiés occultent les défis uniques auxquels font face les migrants non religieux, souvent mal compris ou ignorés par les organisations d'accueil. À travers ces sujets variés, nous pouvons observer les différentes façons dont la non-religion façonne nos sociétés contemporaines.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
This open session explores methodological, ethical and emotional issues related to doing distressing research within the sociology of religion.Résumé de la session:
Naviguer dans des recherches éprouvantes en sociologie des religionsSession Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Religious practices often play a central role, albeit neglected by the literature, in the formation and reconfiguration of social and political landscapes, particularly in contexts where the margins for politicization and engagement are limited by unbalanced power relations. This phenomenon is particularly observable in contemporary African societies, where diverse religious practices are interwoven with civic and political life. This panel aims to explore the multiple, complex and even contradictory expressions of these religious practices, and their contribution to the analysis of political engagement and activism.Résumé de la session:
Les pratiques religieuses jouent souvent un rôle central, bien que négligé par la littérature, dans le façonnement et la reconfiguration des paysages sociaux et politiques, particulièrement dans des contextes où les marges de politisation et d’engagement sont limitées par des rapports de pouvoir déséquilibrés. Ce phénomène est notamment observable dans les sociétés africaines contemporaines, où divers pratiques religieuses s’entremêlent à la vie civique et politique. Ce panel souhaite explorer les expressions multiples, complexes, voire contradictoires, de ces pratiques religieuses et leur contribution à l’analyse de l’engagement politique et de l’activisme.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The Åbo Akademi University CoE RelEx investigates the religious and/or non-religious outlooks and values of young adults who are subjected to different forms of social exclusion on a cross-cultural and cross-national scale using a new mixed-methods framework specifically designed for the purpose. Empirical research is conducted in Ghana, Finland, India, Peru, and the Philippines. This session presents the research project as a whole and reports on preliminary results from our different national contexts.Résumé de la session:
Le projet RelEx du CoE de l'Université Åbo Akademi étudie les perspectives et les valeurs religieuses et/ou non religieuses des jeunes adultes soumis à différentes formes d'exclusion sociale à l'échelle interculturelle et transnationale, en utilisant un nouveau cadre de méthodes mixtes spécialement conçu à cet effet. La recherche empirique est menée au Ghana, en Finlande, en Inde, au Pérou et aux Philippines. Cette session présente le projet de recherche dans son ensemble et rend compte des résultats préliminaires obtenus dans nos différents contextes nationaux.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
At the heart of the news in many national contexts, reconfigurations of the relationship between religion and politics put to the test the guarantee of sexual and reproductive rights, the freedom of minority religious groups, or the place of the religion of the majority in the definition of national identity, among other issues. These reconfigurations have an impact on contemporary models of coexistence in pluralistic societies, and call into question democracy and the rule of law. This thematic session proposes to reflect on these new socio-political arrangements by addressing the following questions. How can we characterize these relationships between religion and politics? What are their specific features? Is this still secularism, or can we simply talk about the end of secularism?Résumé de la session:
Au cœur de l’actualité dans de nombreux contextes nationaux, les reconfigurations des relations entre le religieux et le politique mettent à l’épreuve la garantie des droits sexuels et reproductifs, la liberté des groupes religieux minoritaires, ou la place de la religion de la majorité dans la définition de l’identité nationale, parmi d'autres enjeux. Ces reconfigurations ont des impacts sur les modèles contemporains de coexistence dans des sociétés pluralistes et questionnent la démocratie et l’État de droit. Cette session thématique propose de réfléchir sur ces nouveaux arrangements socio-politiques à partir des questions suivantes. Comment qualifier ces rapports entre religion et politique? Quelles en sont les caractéristiques? Est-ce encore de laïcité qu’il s’agit ou est-ce simplement la fin de la laïcité?Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
In this session we will address how and why western-raised and -trained scholars maintain Asian practices and perspectives even when decades of critical scholarship would seem to problematize their uptake of these activities and convictions. This session is a knowledge mobilization activity arising from our workshop on the same topic in September 2024, which was partially funded by the ISSR. Each panelist will reflect on the tensions between their personal commitments to Asian practices and their awareness of the complex effects of western social and political forces (e.g., colonialism, capitalism, individualism, European patriarchal norms) on the religious traditions in question.Résumé de la session:
Nous examinons comment et pourquoi les universitaires formés en Occident conservent des pratiques et des perspectives asiatiques même lorsque des décennies d'études critiques ont problématisé le recours à ces activités et croyances. Cette session constitue une activité de mobilisation des connaissances découlant de notre atelier qui s’est tenue en septembre 2024 (partiellement financé par l'ISSR). Chaque panéliste réfléchira aux tensions existant entre ses engagements personnels envers les pratiques asiatiques et la prise de conscience de la complexité des forces sociales et politiques occidentales qui s’exercent sur ces traditions religieuses (colonialisme, capitalisme, individualisme, normes patriarcales «blanches»).Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Intersectional Analysis: Applying gender and age perspectives to understand how religious experiences and roles vary across different demographic groups. How do women and youth experience and contribute to religious practices differently, and how do these differences impact integration and conflict dynamics? This panel proposes a discussion on theoretical and methodological approaches on intersectionality involving not only migration, age and religion, but also (and not limited to) ethnicity, class, race, gender and sexual orientation. Presenters will discuss how to approach intersectionality in a post-pandemic globalized world where identities are in constant transformation and dispute in the social arenas.Résumé de la session:
Analyse intersectionnelle : Appliquer les perspectives de genre et d'âge permet de comprendre comment les expériences et les rôles religieux varient entre différents groupes démographiques. Comment les femmes et les jeunes vivent-ils et contribuent-ils aux pratiques religieuses de manière différente, et comment ces différences influencent-elles les dynamiques d'intégration et de conflit ? Ce panel propose une discussion sur les approches théoriques et méthodologiques de l'intersectionnalité, intégrant non seulement la migration, l'âge et la religion, mais aussi l'ethnicité, la classe, la race, le genre et l'orientation sexuelle. Les intervenants aborderont comment traiter l'intersectionnalité dans un monde globalisé post-pandémique, où les identités évoluent constamment et sont en tension dans les arènes sociales.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The Pew Research Center reported that in its 2024 survey, Religion and Spirituality in East Asian Societies, there is a growing trend in East Asia where parents are not passing on their religious beliefs to their children. This phenomenon can be interpreted as either secularization or the individualization of the family. Additionally, in Japan, since the assassination of former Prime Minister Abe Shinzo by a young man whose mother was a member of the Unification Church, the younger generation has increasingly called for religious freedom regarding the inheritance of faith—not only within the Unification Church but also in other new religious movements such as Jehovah's Witnesses and Soka Gakkai. Religious culture that is not passed down within the family faces an even greater threat of secularization.Résumé de la session:
Le Pew Research Center a rapporté dans son enquête de 2024, « Religion et Spiritualité dans les Sociétés d’Asie de l’Est », qu’il existe une tendance croissante en Asie de l’Est où les parents ne transmettent plus leurs croyances religieuses à leurs enfants. Ce phénomène peut être interprété soit comme une sécularisation, soit comme une individualisation de la famille. De plus, au Japon, depuis l’assassinat de l’ancien Premier ministre Abe Shinzo par un jeune homme dont la mère était membre de l’Église de l’Unification, la jeune génération réclame de plus en plus la liberté religieuse en ce qui concerne l’héritage de la foi—non seulement au sein de l’Église de l’Unification, mais aussi dans d’autres nouveaux mouvements religieux tels que les Témoins de Jéhovah et la Soka Gakkai. La culture religieuse qui n’est pas transmise au sein de la famille est confrontée à une menace encore plus grande de sécularisation.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The Center on Religion and the Global East at Purdue University has launched the “Global East Survey of Religion and Spirituality” to investigate the unique religious landscape of East Asia. In collaboration with research teams from Japan, South Korea, and Taiwan, comprehensive surveys were conducted in the spring of 2024. These surveys include newly designed questions that focus on the complexities of religiosity in East Asian cultural contexts.Résumé de la session:
Le Centre sur la Religion et l’Extrême-Orient Mondial de l’Université Purdue a lancé l’enquête « Global East Survey of Religion and Spirituality » pour explorer le paysage religieux unique de l’Asie de l’Est. En collaboration avec des équipes de recherche du Japon, de la Corée du Sud et de Taïwan, des enquêtes complètes ont été menées au printemps 2024. Ces enquêtes incluent des questions nouvellement conçues qui se concentrent sur la complexité de la religiosité dans les contextes culturels est-asiatiques.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The Center on Religion and the Global East at Purdue University has launched the “Global East Survey of Religion and Spirituality” to investigate the unique religious landscape of East Asia. In collaboration with research teams from Japan, South Korea, and Taiwan, comprehensive surveys were conducted in the spring of 2024. These surveys include newly designed questions that focus on the complexities of religiosity in East Asian cultural contexts.Résumé de la session:
The Center on Religion and the Global East at Purdue University has launched the “Global East Survey of Religion and Spirituality” to explore the unique religious landscape of East Asia. In collaboration with research teams from Japan, South Korea, and Taiwan, comprehensive surveys were conducted in the spring of 2024. These surveys include newly designed questions that focus on the complexity of religiosity in East Asian cultural contexts.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Sociology of religion, in its early days, made the monastic life its object of interest. Well known is the contribution of Max Weber, who defined monks as ‘virtuosos of extramundane asceticism’. However, monastic extramundaneity has never meant that monasteries remain isolated from wider social networks. The Order of Cluny in medieval Catholicism or the networks of main, secondary and village monasteries in Tibetan Buddhism are examples of national and transnational networks developed by monasticism itself.Résumé de la session:
La vie monastique a constitué un objet d’intérêt pour la sociologie des religions dès les débuts de celle-ci notamment avec Max Weber qui définit les moines comme des « virtuoses de l’ascèse extramondaine ». Toutefois, l’extramondanité monastique n’a jamais signifié que les monastères demeurent isolés de réseaux sociaux plus vastes. L’ordre de Cluny dans le catholicisme médiéval ou les réseaux de monastères principaux et secondaires ou villageois dans le bouddhisme tibétain sont des exemples de réseaux nationaux et transnationaux développés par le monachisme lui-même.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
While there has been substantive research conducted in Australia on rising religious diversity and the non-religious, and an accompanying acknowledgment that Australia is a secular and multi-religious society, spirituality remains typically excluded and/or trivialised in academic and political spheres, despite its popularity (Tacey 2000; Bouma 2006). This trend is not unique to Australia, with a small but growing sub-field of scholars calling for contemporary studies of religion, and policies pertaining to religion, globally to move beyond the binary of religion and the secular, toward a triangular model of religion, the secular/non-religion, and spirituality (Fedele and Knibbe et al. 2020; Woodhead 2020). This is of particular relevance, not only due to the enduring and growing popularity of spirituality and the wellness industry accelerated by social media, but to a rise of interest in human and planetary wellbeing in response to the COVID-19 pandemic and climate change. In addition, science is increasingly used to substantiate the benefits of spiritual practices. At the same time, significant risks associated with wellbeing influencers and spiritual movements are also emerging regarding issues of d/misinformation, nationalism, and violence challenging spirituality’s peaceful stereotype (Jain 2020; Halafoff et al. 2020a, 2020b). This panel examines these themes, focused on research on Indigenous spirituality, religious spirituality and holistic spirituality, in the Australian context, funded by the Australian Research Council.Résumé de la session:
Bien que des recherches importantes aient été menées en Australie sur la diversité religieuse croissante et les non-religieux, et que l'on reconnaisse que l'Australie est une société laïque et multireligieuse, la spiritualité reste généralement exclue et/ou banalisée dans les sphères académiques et politiques, malgré sa popularité (Tacey 2000 ; Bouma 2006). Cette tendance n'est pas propre à l'Australie, puisqu'un nombre restreint mais croissant de chercheurs demandent que les études contemporaines sur la religion et les politiques relatives à la religion, à l'échelle mondiale, dépassent le modèle binaire de la religion et du séculier, au profit d'un modèle triangulaire de la religion, du séculier/non-religion et de la spiritualité (Fedele et Knibbe et al. 2020 ; Woodhead 2020). Cette évolution est particulièrement pertinente, non seulement en raison de la popularité croissante et durable de la spiritualité et de l'industrie du bien-être, accélérée par les médias sociaux, mais aussi en raison de l'intérêt croissant pour le bien-être humain et planétaire en réponse à la pandémie de COVID-19 et au changement climatique. En outre, la science est de plus en plus utilisée pour justifier les bienfaits des pratiques spirituelles. Dans le même temps, des risques importants associés aux influenceurs du bien-être et aux mouvements spirituels émergent également en ce qui concerne les questions de désinformation, de nationalisme et de violence qui remettent en question le stéréotype pacifique de la spiritualité (Jain 2020 ; Halafoff et al. 2020a, 2020b). Ce panel examine ces thèmes, en se concentrant sur la recherche sur la spiritualité indigène, la spiritualité religieuse et la spiritualité holistique, dans le cadre du programme de recherche australien sur la spiritualité.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Religion can both contribute to social polarisation and obscure underlying social tensions. Through certain practices, discourses, and forms, religion can shift collective social issues into the realm of personal spiritual development, thereby flattening public debate and masking deeper structural challenges. This session explores how religious individualisation and subjectivisation manifest in the public sphere. On the one hand, it examines how these dynamics influence individuals’ relation to social issues, their engagement with them, and their subjective perception of them. On the other hand, it discusses a socio-anthropological analysis of religious individualisation and subjectivisation regarding social tensions. It proposes to focus on less studied contexts ranging from workplace dynamics to leisure activities:Résumé de la session:
La religion peut à la fois contribuer à la polarisation sociale et masquer les tensions sociales sous-jacentes. Par le biais de certaines pratiques, discours et formes, la religion peut déplacer des questions sociales collectives vers le domaine du développement spirituel personnel, aplanissant ainsi le débat public et masquant des défis structurels plus profonds. Cette session explore la manière dont l'individualisation et la subjectivisation religieuses se manifestent dans la sphère publique. D'une part, elle examine comment ces dynamiques influencent la relation des individus avec les questions sociales, leur engagement dans ces questions et leur perception subjective de celles-ci. D'autre part, il aborde une analyse socio-anthropologique de l'individualisation et de la subjectivisation religieuses en ce qui concerne les tensions sociales. Il propose de se concentrer sur des contextes moins étudiés, allant de la dynamique du lieu de travail aux activités de loisirs :Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
This session explores religion and social polarization in relation to gender, health and reproduction. Social norms are often intertwined with religion when conflicts arise in relation to gender, health, reproduction, and Sexual and Reproductive Health and Rights (SRHR), which are increasingly shaped by globalization, migration and cross-border travel. The session invites papers exploring through different methods the role of religion and social polarization in relation to gender, health and/or reproduction in different social domains: policy and legislation, media discourses, practices and experiences, or bioethics and biopolitics. Under what conditions do religious positions in relation to gender, health and reproduction achieve influence in political decisions, and family or health policies? How do religion and secularism influence media discourse on gender, health and reproduction? What is the role of religion and social polarization in practices and experiences of health care, family practices and reproduction? The session’s papers can explore the role of religion and social polarization in relation to, for example: abortion, assisted reproductive technologies, Sexual and Reproductive Health and Rights, pronatalism and family-friendly policies, bioethical debates, the best interests of the child, sexual or gender minorities, medicalization, health professionals, and cross-border reproductive travel.Résumé de la session:
Cette session explore la religion et la polarisation sociale en relation avec le genre, la santé et la reproduction. Les normes sociales sont souvent liées à la religion lorsque des conflits surgissent en rapport avec le genre, la santé, la reproduction et la santé et les droits sexuels et reproductifs (SRHR), qui sont de plus en plus influencés par la mondialisation, la migration et les voyages transfrontaliers. Cette session invite les auteurs à étudier, par le biais de différentes méthodes, le rôle de la religion et de la polarisation sociale en relation avec le genre, la santé et/ou la reproduction dans différents domaines sociaux: politique et législation, discours des médias, pratiques et expériences, ou encore bioéthique et biopolitique. Dans quelles conditions les positions religieuses relatives au genre, à la santé et à la reproduction parviennent-elles à influencer les décisions politiques et les politiques familiales ou de santé? Comment la religion et la laïcité influencent-elles le discours des médias sur le genre, la santé et la reproduction? Quel est le rôle de la religion et de la polarisation sociale dans les pratiques et les expériences en matière de soins de santé, de pratiques familiales et de reproduction? Les communications de la session peuvent explorer le rôle de la religion et de la polarisation sociale en relation, par exemple, avec l'avortement, les technologies de reproduction assistée, la santé et les droits sexuels et génésiques, le pronatalisme et les politiques favorables à la famille, les débats bioéthiques, l'intérêt supérieur de l'enfant, les minorités sexuelles ou de genre, la médicalisation, les professionnels de la santé et les déplacements transfrontaliers à des fins de procréation.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Papers in this session may explore demographic differences by religion, such as how fertility rates vary across groups. Papers may also explore the demographic characteristics of a religious population. Or they could show how demography is shaping the mix of religion and nonreligion in a society.Résumé de la session:
Les articles de cette session peuvent explorer les différences démographiques par religion, telles que les variations des taux de fécondité entre les groupes. Ils peuvent également étudier les caractéristiques démographiques d'une population religieuse. Ils peuvent aussi montrer comment la démographie façonne le mélange de religion et de non-religion dans une société.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Papers in this session may be studies of how and why religious populations are changing in size and character. They may also explore methodological challenges associated with quantifying religious change.Résumé de la session:
Les communications de cette session peuvent être des études sur la manière dont les populations religieuses changent de taille et de caractère et sur les raisons de ce changement. Elles peuvent également explorer les défis méthodologiques associés à la quantification du changement religieux.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Among the various frameworks sociology offers for studying religious freedom, this session focuses on two key areas: structural conditions and everyday practices.Résumé de la session:
Parmi les différents cadres que la sociologie propose pour étudier la liberté religieuse, cette session se concentre sur deux domaines clés : les conditions structurelles et les pratiques quotidiennes.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Gender differences in religious belief and practice have been well-documented in empirical research for decades. Women, especially in Christian-majority societies, are consistently found to be more religious than men. This pattern has been so consistent across various studies that scholars have described women’s higher religiosity even as a universal phenomenon. Women also make up the majority of actives, volunteers and workers in most organized religion—though leadership positions continue to be dominated by men.Résumé de la session:
Les différences de genre dans les croyances et les pratiques religieuses ont été bien documentées dans la recherche empirique depuis des décennies. Les femmes, notamment dans les sociétés majoritairement chrétiennes, se révèlent de manière constante plus religieuses que les hommes. Ce schéma est tellement constant à travers diverses études que des chercheurs ont décrit la religiosité plus élevée des femmes comme un phénomène universel. Les femmes constituent également la majorité des membres actifs, des bénévoles et des travailleurs dans la plupart des religions organisées, bien que les postes de direction continuent d’être dominés par les hommes.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Over the last three decades, the transition to adulthood has been observed as a gradual process, taking place over an extended period. This shift has contributed to the growth of Youth Studies, an interdisciplinary field focused on deepening our understanding of young people's experiences within their cultural and historical contexts. Adolescence is often seen as a critical period for self-exploration, during which young people engage in the formation of their identities and beliefs.Résumé de la session:
Over the last three decades, the transition to adulthood has been observed as a gradual process, taking place over an extended period. This shift has contributed to the growth of Youth Studies, an interdisciplinary field focused on deepening our understanding of young people's experiences within their cultural and historical contexts. Adolescence is often seen as a critical period for self-exploration, during which young people engage in the formation of their identities and beliefs.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
The significance of iconic religious buildings has come to renewed public awareness following the arson of cathedrals in France. Their role as symbols of common cultural heritage, and identity, is debated. In Germany, the building of mosques raises controversy. In South Africa, religious rituals conducted in sites of nature reserves or public parks, by religious communities of migrants, challenge the order of ‘secular’ and ‘religious’ in the symbolic order of public space. The construction of widely visible Orthodox churches, Buddhist temples or the performance of Neopagan rituals at eminent sites of nature have likewise raised critique.Résumé de la session:
L’importance des édifices religieux emblématiques a fait l’objet d’un regain de conscience publique à la suite de l’incendie criminel de cathédrales en France. Leur rôle en tant que symboles du patrimoine culturel commun et de l’identité est débattu. En Allemagne, la construction de mosquées suscite la controverse. En Afrique du Sud, les rituels religieux pratiqués dans les sites de réserves naturelles ou de parcs publics, par des communautés religieuses de migrants, remettent en question l’ordre « laïc » et « religieux » dans l’ordre symbolique de l’espace public. La construction d’églises orthodoxes largement visibles, de temples bouddhistes ou l’exécution de rituels néopaïens dans des sites éminents de la nature ont également suscité des critiques.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Studies in different national contexts have revealed similarities and differences in explaining the success (or failure) of religious socialization, particularly in trying to explain the rise of the so-called “Nones”. But they also look at challenges, continuities and changes in the way parents convey religious identity today, how the religious environment outside the family (friends, religious institutions, social media, …) interacts with parents’ religious instructions, and how and to what extent grandparents still play a role in the religious upbringing of the youngest generations.Résumé de la session:
La transmission religieuse entre les générations : défis, continuités et changementsSession Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
This panel explores how migration reshapes religious communities and movements, considering variations across generations, gender, and national contexts. In the present-day world, Islamic communities of different types – Sufi orders, Islamist organisations like the Muslim Brotherhood, or Salafi groups – have often constructed global networks that encompass several regions of the Muslim world, as well as Northern America, Europe, and other parts of the world. This presence in the non-Muslim majority countries of the West (or other destinations) can be by choice, in search of a good education or better employment, or out of necessity, due to persecution and constraints in their home countries.Résumé de la session:
Ce panel se penche sur la manière dont la migration remodèle les communautés et les mouvements religieux, en tenant compte des variations entre les générations, les sexes et les contextes nationaux. Dans le monde actuel, les communautés islamiques de différents types - ordres soufis, organisations islamistes comme les Frères musulmans, ou groupes salafistes - ont souvent construit des réseaux mondiaux qui englobent plusieurs régions du monde musulman, ainsi que l'Amérique du Nord, l'Europe et d'autres parties du monde. Leur présence dans les pays occidentaux à majorité non musulmane (ou dans d'autres destinations) peut être le fruit d'un choix, à la recherche d'une bonne éducation ou d'un meilleur emploi, ou d'une nécessité, en raison des persécutions et des contraintes subies dans leur pays d'origine.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
Session Proposal: Climate change migration. Future perspectivesRésumé de la session:
Proposition de session : Migrations liées au changement climatique. Perspectives d'avenirSession Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
In an era of deepening polarization, Catholicism finds itself at a critical juncture, confronting a range of social, political, and ethical challenges. As societies grapple with issues of migration, conflict, and shifting values, the role of the Catholic Church has become increasingly complex and contested.Résumé de la session:
À une époque de polarisation croissante, le catholicisme se trouve à un tournant critique, confronté à une série de défis sociaux, politiques et éthiques. Alors que les sociétés sont aux prises avec des questions de migration, de conflit et de changement de valeurs, le rôle de l'Église catholique est devenu de plus en plus complexe et contesté.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
In Europe, the religious affiliation of young people is characterized by a drastic drop in transmission and a decline by cohort and not simply, as might have been thought, by age (Stolz & Senn, 2022). At the same time, however, there has been a resurgence of virtuoso practices among young adults (Meunier & Perreault, 2023) and a politicisation of religious commitment (Caron & Marche, 2015). We define young adults here as the 16-30 age group, which is however far from homogenous, depending on the individual's situation: school, studies, apprenticeship, paid work, family responsibilities, migration background, etc. So, which religious profiles can we identify among young adults, in terms of their relationship with religious content and practice, or their affiliation with a religious institution? What types of religious commitment do they develop within or outside the institutional churches?Résumé de la session:
En Europe, l’appartenance religieuse des jeunes est marquée par une baisse drastique de la transmission et un recul par cohorte et non simplement, comme on a pu le croire, par âge (Stolz & Senn, 2022). Mais parallèlement, on observe notamment chez les jeunes adultes une recrudescence de pratiques virtuoses (Meunier & Perreault, 2023) et une politisation de l’engagement religieux (Caron & Marche, 2015). Nous définissons ici comme jeunes adultes la tranche d’âge des 16-30 ans qui est cependant loin d’être homogène selon les situations de chacun : école, études, apprentissage, travail salarié, charge de famille, issus ou non de l’immigration, etc. Quels profils religieux peut-on alors identifier chez les jeunes adultes, autant dans leur rapport aux contenus religieux qu’à la pratique, ou encore dans l’affiliation à une institution ? Quels types d’engagement religieux développent-ils dans ou en-dehors des Eglises institutionnelles ?Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
International migration has been an important driver of religious change around the world for the past decades. Emigrating countries lose population, transition countries experience a flux of changing population and the destination countries face an increasingly diverse population. Religious diasporas have an increasing presence around the world and migration also leads to religious creativity of all sorts. The religious situation in the world’s metropolis is super-diverse leading to localized challenges in many spheres of life.Résumé de la session:
Au cours des dernières décennies, les migrations internationales ont été un moteur important du changement religieux dans le monde. Les pays d'émigration perdent des habitants, les pays en transition connaissent un flux de population changeant et les pays de destination sont confrontés à une population de plus en plus diversifiée. Les diasporas religieuses sont de plus en plus présentes dans le monde entier et les migrations entraînent également une créativité religieuse de toutes sortes. La situation religieuse dans les métropoles mondiales est extrêmement diversifiée, ce qui entraîne des défis localisés dans de nombreuses sphères de la vie.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
At the beginning of time, the god of numbers, Thoth, created everything and counted it. Then he counted it again, but the numbers were different. This made Thoth so angry that he wept and destroyed everything, only to remake it once more. To understand what went wrong, Thoth created the session "Religiosity: Analysis of International and National Quantitative Surveys of the ISSR." Since then, scholars in this session have counted everything, religious or secular, and then counted it again, but they have not been able to eliminate the errors. The session accepts papers that analyze national or international surveys of religiosity.Résumé de la session:
Au commencement des temps, le dieu des nombres, Thoth, créa tout et le compta. Puis il compta à nouveau, mais les chiffres étaient différents. Cela mit Thoth dans une telle colère qu'il pleura et détruisit tout, avant de tout recréer une fois de plus. Pour comprendre ce qui s'était passé, Thoth créa la session "Religiosité: Analyse d'études quantitatives internationales et nationales de la SISR" Depuis lors, les chercheurs et chercheuses de cette session comptent tout, qu'il soit religieux ou séculier, et le recomptent, mais ils n'ont pas réussi à éliminer les erreurs. La session accepte des articles qui analysent des enquêtes nationales ou internationales sur la religiosité.Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
This panel explores diverse forms of “public religion,” examining how religious communities become visible to wider audiences and contribute to public life through various types of religious expression, including those facilitated by digital media. It addresses the ongoing transformation of religious practice and its public manifestations in an increasingly interconnected world. The panel additionally examines how religious communities engage broader audiences through civic and political activism, both offline and online. By focusing on both physical and digital religious expressions, the panel aims to provide a multifaceted understanding of how religious communities navigate and shape the public sphere. In doing so, it fosters dialogue among scholars interested in the intersection of religion, media, and society, and provide a platform for discussing the implications of these developments for the future of public religion. It features presentations that address a range of questions, including but not limited to the following:Résumé de la session:
Ce panel explore diverses formes de « religion publique », en examinant comment les communautés religieuses deviennent visibles pour un public plus large et contribuent à la vie publique à travers divers types d'expression religieuse, y compris celles facilitée par les médias numériques. Il aborde la transformation continue de la pratique religieuse et de ses manifestations publiques dans un monde de plus en plus interconnecté. Le panel examine également comment les communautés religieuses engagent un public plus large grâce à l'activisme civique et politique, tant en ligne que hors ligne. En se concentrant à la fois sur les expressions religieuses physiques et numériques, le panel vise à offrir une compréhension multifacette de la manière dont les communautés religieuses naviguent et façonnent la sphère publique. Ce faisant, il favorise le dialogue entre les chercheurs intéressés par l'intersection de la religion, des médias et de la société, et offre une plateforme pour discuter des implications de ces développements pour l'avenir de la religion publique. Il présente des interventions qui abordent une gamme de questions, y compris mais sans s'y limiter, les suivantes :Session Convener(s): Organisateur(s) de la session:
Session Abstract:
In late modernity many conservative religious factions endorse a “family values” ideology that opposes sexual libertine practices, privileges the heterosexual family, and emphasizes the advantages of religious families that are based upon a religiously sanctified marriage. Family values are often highlighted by religious lay leaders as well as clergy, and contrasted with liberal secular values regarding family, gender and sexuality. However, the ideal of the sacred family is difficult for some believers to live up to. This can happen either because they have a hard time finding their soulmate, and as a result remain single for many years, or because martial strife leads to divorce.Résumé de la session:
À l'heure de la modernité tardive, de nombreux mouvements religieux conservateurs ont adopté une idéologie des « valeurs familiales » qui s'oppose aux pratiques sexuelles libertines, privilégie la famille hétérosexuelle et souligne les avantages des familles croyantes fondées sur un mariage sanctifié par la religion. Les valeurs familiales sont souvent mises en avant par les dirigeants religieux et le clergé, et opposées aux valeurs libérales laïques concernant la famille, le genre et la sexualité. Cependant, l'idéal de la famille sacrée est difficile à vivre pour certains croyants, et cela pour différentes raisons. Soit parce qu'ils ont du mal à trouver l'âme sœur et restent donc célibataires pendant de nombreuses années, soit parce que des conflits conjugaux les amènent à divorcer.Co-organised by COST Action COREnet and Vytautas Magnus University, V. Kavolis Transdisciplinary Research Institute
We live in a globalized world shaped by migration, geopolitical crises, and social polarization. Religion is closely entangled with these changes. Linking up with the theoretical debates in the sociology of religion about the role of religion in public life, we invite scholars to reconsider how religion, in terms of religious practices, discourses, imaginaries, organizations, and individuals, is involved in the context of a currently polarized society. The role of religion in social and political conflicts within polarized society, as well as religious contributions to their mitigation and overcoming, is a timely and relevant scientific and social question. When moving to new places to escape violent conflicts, entire religious communities struggle with integration into host societies. One issue arising concerns the ways the modified religious landscape is socially constructed and accepted. How do diverse social formations contribute to the integration of migrating religions and their communities and how do the conflicts change the relationship to established religions and society in general?
How does the potential of religious beliefs counter or contribute to economic, political, and social polarization play out? How might sociological research illuminate the contributions of conflictual and peaceful aspects of religions to geopolitical crises? How do political conflicts, social polarizations, and religious responses change existing religion, politics, and state relations and their interpretations? How do they change the public perception of religion, religious identity, and individual religiosity?
We hereby invite ISSR members in good standing and COST Action COREnet members to submit their session and paper proposals following but not limited to the raised questions and join us for lively days of academic discussions in Kaunas, Lithuania.
Conference timeline:
The conference is co-organized by the International Society for the Sociology of Religion, COST Action 20107 “Connecting Theory and Practical Issues of Migration and Religious Diversity” (COREnet) and V. Kavolis Transdisciplinary Research Institute, Vytautas Magnus University.
About COST
This activity is based upon work from the COST Action “Connecting Theory and Practical Issues of Migration and Religious Diversity” (COREnet) CA20107, which is supported by COST (European Cooperation in Science and Technology).
COST (European Cooperation in Science and Technology) is a funding agency for research and innovation networks. Our Actions help connect research initiatives across Europe and enable scientists to grow their ideas by sharing them with their peers. This boosts their research, career, and innovation.
About Vytautas Magnus University V. Kavolis Transdisciplinary Research Institute
The event is a part of the project “Strengthening the R&D activities of the Vytautas Kavolis Transdisciplinary Institute for Social Sciences and Humanities (SOCMTEP).” The project is funded by the Research Council of Lithuania and the Ministry of Education, Science and Sport of the Republic of Lithuania, Contract No S-A-UEI-23-13 (2023-12-27).
Religion, Migration, and Conflicts in Polarized Societies
We live in a globalized world shaped by migration, geopolitical crises, and social polarization. Religion is closely entangled with these changes. Linking up with the theoretical debates in the sociology of religion about the role of religion in public life, we invite scholars to reconsider how religion, in terms of religious practices, discourses, imaginaries, organizations, and individuals, is involved in the context of a currently polarized society. The role of religion in social and political conflicts within polarized society, as well as religious contributions to their mitigation and overcoming, is a timely and relevant scientific and social question. When moving to new places to escape violent conflicts, entire religious communities struggle with integration into host societies. One issue arising concerns the ways the modified religious landscape is socially constructed and accepted. How do diverse social formations contribute to the integration of migrating religions and their communities and how do the conflicts change the relationship to established religions and society in general?
How does the potential of religious beliefs to counter or contribute to economic, political, and social polarization play out? How might sociological research illuminate the contributions of conflictual and peaceful aspects of religions to geopolitical crises? How do political conflicts, social polarizations, and religious responses change existing religion, politics, and state relations and their interpretations? How do they change the public perception of religion, religious identity, and individual religiosity?
Introduction
Located in the confluence of Nemunas and Neris rivers, Kaunas is one of the most significant cities of Lithuania. It could be described as a city that never accepted its role as the second city in the country. It is not only a city of old traditions, but also a large centre of business and industry. With almost three hundred thousand inhabitants it can also lay claim to be a city of young people with over 40,000 students (the largest number in Lithuania) studying at one of the seven universities here.
For more information, please visit https://www.visit.kaunas.lt/en/
If you’ve ever wondered where you’ve heard of or learned about Kaunas, we are sure that this city, where tech innovation, culture, and a self-made spirit converge, is not to be missed. Want to hear more? Though we are sometimes modest, we can talk about Kaunas endlessly. But don’t be concerned, we also like to be specific. So, let’s explore the 4th largest city of the Baltics, where so much awaits!
Kaunas, balancing a contemporary European point of view and authentic Baltic values, is strategically the most convenient meeting point in Lithuania. It’s also an important crossroad between the Baltic countries, Scandinavia, Central and Eastern Europe for both travelling by land and air. The network of hotels and public spaces in Kaunas is more than ready to satisfy diverse needs starting from tête-à-tête negotiations and small seminars all the way to major conferences and city-wide events.
Have you ever heard about quality, relaxed life in the city? Yes, we live it, here in Kaunas. We’re sure you’re aware, but we’d like to remind you that we were the European Capital of Culture in 2022 (and yes, we’re immensely proud of it). If you check the Kaunastic dictionary, you will find the following explanation for the word “modernism”: modernism (noun) – the architecture of Kaunas, a UNESCO World Heritage Site, and the way people feel and live here. Don’t believe it? See for yourself!
Are you a fan of modernist architecture? Nature lover? Run a street art-focused Instagram account? We can ensure that there are not dozens, but hundreds, maybe even thousands of places, objects, things, and phenomena worth discovering in Kaunas. In the warm season and early autumn, the city is dancing, singing, swimming, playing sports, and watching cinema – all in the open air. In autumn and winter, we invite you to go beyond photo walks through the historic streets of Kaunas and plan cosy afternoons in the modernist buildings, cafes, restaurants, museums, concerts, galleries… We’re sure you don’t want to miss it!
Source of information: www.visit.kaunas.lt
Kaunas is a hospitable city much liked by tourists. Please, however, keep to the same safety rules as you do at home and leave no valuable possessions without supervision. If you have an emergency and need to call the police, the ambulance or firefighters, please call the emergency phone number 112.
Kaunas City Police Headquarters
Vytauto pr. 91, Kaunas, Tel. +370 37 223 726
24/7 Pharmacies
BENU pharmacy
Savanorių pr. 66 / Žemaičių g. 31, Kaunas, Tel. +370 37 205 796
Lithuania is a country with some of the fastest internet in the world! There are many Free Web areas around the city, so upon arrival to our country, you do not need to sit with your computer in hotels and conference halls.
Free Wi-Fi spots in Kaunas:
What distinguishes Vytautas Magnus University (VMU) is its visionary approach towards organising studies, scientific research and academic community life. Scholars from Lithuania and abroad who participated in the reestablishment of VMU in 1989 have also defined our principles, which we have been following ever since: a commitment to foster a liberal and democratic learning environment, emphasising the importance of aesthetics, honesty, tolerance and independent thought. We promote these ideals while nurturing creativity, academic progress and cultural identity within our community.
VMU is a comprehensive university devoted to excellence in teaching, learning, research, arts and innovation, and fostering critical thinking, imaginative response as well as the desire and capacity for lifelong learning of our students who will have an impact on the world, locally and globally.
Main locations and venues for conference:
Vytautas Magnus University, V. Putvinskio str. 23, LT-44243, Kaunas, Lithuania
Vytautas Magnus University Great Hall – S. Daukanto str. 28, LT-44248, Kaunas, Lithuania
Lithuania has a good transportation system, which allows traveling around the country by trains or buses. Cities in Lithuania are moving forward with the future to build a nature-friendly environment and have various alternative ways to reach specific destinations for a very low amount of money. Below you will find all the mobility possibilities in Kaunas, pricing, and other relevant information to make your journey more convenient.
Vilnius airport is just a bit more than 6 kilometers away from Vilnius city centre or Vilnius Old Town. You can reach the city using both public transport or taxi as well as the world-wide popular Uber or Bolt. You can find the public transport schedules at the exit of the airport (you will see blue screens with train and bus schedules).
Here are different ways to go from Vilnius airport to city centre:
After reaching the Vilnius station, there are two options to reach Kaunas city, either by bus or train. Bus and train stations are near each other, so you can choose whichever is more convenient for you.
Please use this website for more detailed information on the traveling ways.
Option 1 – Take a public bus No. 29G (destination: Geležinkelio stotis) to reach Kaunas city center.
You can find the bus routes, timetables here.
We advice you to download and use the mobile app “ziogas” for purchasing tickets for the public transport in Kaunas.
Option 2 – To reach Kaunas centre you can use Bolt app service (taxi), regular taxi or CityBee car sharing service, which are all available at the Kaunas Airport.
Option 3 – Here you can find information about the car rental service in Kaunas Airport: https://www.kaunas-airport.lt/en/before-the-flight/car-rental
Scooters – Currently, the most popular way in Lithuania to reach any destination at low cost. It is very convenient because, after the ride, you can leave it almost anywhere in the city center. To start a ride, you only need to download the Bolt app, which will be very useful to take a taxi or take a ride with a scooter. Pricing of service variates between 0.50- 1.00 Eur / h.
Taxi – Taxi prices are different, depending on the time and place at which the taxi is ordered. The average price for one kilometre by taxi is 0.70 Eur. We recommend using the Bolt app if possible, so that you would be able to see a precise price of your upcoming trip.
As there are plenty of interesting places to see and things to do in Kaunas, we highly recommend you visit the most important sights:
Kaunas Castle
The castle at the confluence of the Nemunas and Neris rivers was built in the 14th century to defend against the onslaught of crusaders. This is not only one of the first stone castles in Lithuania, but also the only one that has two rows of defensive walls.
Kaunas Old Town
Kaunas Old Town is a protected heritage area offering numerous exciting pieces of art – both murals and sculptural objects.
The M. K. Čiurlionis National Museum of Art
Established in 1921, the M. K. Čiurlionis National Museum of Art has turned into one of the oldest and largest art museums in Lithuania. It is the only place in the world with the creative legacy of the most famous Lithuanian artist, composer, and public figure M. K. Čiurlionis (1875-1911). The paintings and graphics of this brilliant Lithuanian artist are exhibited in the modern renovated premises since 2003. In the Music Hall of the museum, you can listen to his music.
Devils museum
It is the most unique and the only devils museum in the world. A famous Lithuanian painter, public figure and professor Antanas Žmuidzinavičius (1876–1966) started to assemble this collection which is widely known in the world now. The museum contains a collection of more than 3,000 devils: creations of fine and applied arts, souvenirs and masks not only from Lithuania but from around 70 countries.
Source of information: www.visit.kaunas.lt
Lithuania is an EU member country and Schengen Area member. Citizens of EU countries and 30 other states, including Australia, USA, New Zealand, Japan, South Korea, Malaysia etc., can stay in the Schengen Area for a period of 90 days without a special visa. More information
ISSR-COREnet conference local committee